Tüm insanlar birbirinden farklı özelliklere sahiptir, farklı düşünme biçimleri, farklı analiz yöntemleri, farklı öğrenme stilleri bulunur. Kısaca öğrenme, insanların bireysel farklılıklarına göre gelişir. Kimileri işiterek daha iyi öğrenir, kimi görerek kimi ise bizzat kendisi deneyimleyerek kalıcı öğrenmeler edinir. Bu nedenle her öğrencinin en verimli çalışma biçimi kendine özgü olmalıdır. Bazı öğrenciler tek başına sessiz bir ortamda daha iyi öğrenebilirken, bazıları arkadaş gruplarıyla birlikte etkileşim sağlayarak daha iyi öğrenirler. Konu hakkında özet notlar çıkarmak kimileri için son derece faydalı ve bilginin akılda kalıcılığını sağlarken, kimisi için sıkıcı bir süreçtir ve dikkatlerini dağıtabilir. Herhangi bir konuyu çalışmak için gerekli olan zaman bile kişiden kişiye farklılık göstermektedir. Burada bireylerin kendisine sorması gereken sorular;
Bu soruların cevabını verecek olan kişi bizzat bireyin kendisidir. Çünkü bireyi en iyi tanıyan kişi yine kendisidir.
Hangi yöntemi, hangi öğrenme stilini kullanıyor olursanız olun düzenli ders çalışma alışkanlığı ile akademik başarıya ulaşabilirsiniz. Ancak kimi zaman derslerinize düzenli olarak çalışma konusunda güçlük yaşayabiliyorsunuz. Aşağıda ders çalışma sırasında karşılaşılan engeller ve çözüm önerilerine değinilmiştir.
1. Hedef Belirlememiş Olmak:Diğer bir ifadeyle neden okula geliyorum, neden ders çalışmam gerekiyor? Sorularının cevaplarını veremiyor olmak. Eğer kesin, net ulaşılabilir hedef belirlerseniz; neden yağmurda, karda veya güneşli günlerde okula geldiğinizin, neden günde 8 saat derslerinizi dinlediğinizin, neden ders çalışmak için bu kadar çaba harcadığınızın bilincinde olursunuz. Bu durum bir metafor ile anlatılacak olunursa, telefonlardaki navigasyon (GPS) sistemlerinin işleyişini düşünün. Bu sistemi kullanırken bir başlangıç noktası bir de ulaşılmak istenen hedef nokta bulunur. Sistem bu hedef noktanın koordinatları belirlendikten sonra sizin için bir rota oluşturur. Rota oluşturulduktan sonra yanlış yöne girdiğinizde bile sistem size yeni rota oluşturur. Ancak ulaşmak istediğiniz hedef noktanız belirlenmemiş olsaydı büyük ihtimalle kaybolurdunuz. Eğer kesin, net ulaşılabilir bir hedefiniz yoksa gerçek hayatta da kaybolup gitme olasılığınız yüksektir. Bu nedenle hedef belirlemek son derece önemlidir. Bu konuda zorluk yaşıyorsanızOkul Rehberlik servisine başvurabilirsiniz. (Örnek bir hedef; Marmara Üniversitesi, Makine Mühendisliği Bölümü, YKS başarı sıralaması 57.7101 , Ortalama YKS Netleri .....)
2. Akademik Erteleme: Diğer bir ifadeyle sınav tarihlerinin yaklaştığı durumlarda bile ders çalışmayı ertelemek, sonra çalışırım diye düşünmektir. Akademik ertelemeyi azaltmak için kendinize uyabileceğiniz bir ders çalışma programı hazırlamanız gerekmektedir. Belli bir programınız bulunmazsa nereden başlayacağınızı bilemezsiniz ve çalışmayı sürekli ertelersiniz. Planlı olmak akademik ertelemeyi azaltır. Buna ek olarak okul sınavlarına en az 1,5-2 hafta öncesinden hazırlanmak son gün çalışma durumuna oranla akademik başarınızı arttırmanıza destek sağlar.
3. Başaramama Korkusu: Çalıştığım takdirde bile yapamayacağım düşüncesiyle çalışmaya başlamamaktır. İnsan beyninin sizin söylediklerinize inanabilme özelliğine bulunmaktadır. Eğer bir konuyu anlayamayacağım diyerek çalışmaya başlanırsa sonuç olarak birey gerçekten o konuyu anlamadığını görür. Bu durum "Kendini Gerçekleştiren Kehanet" kavramıyla açıklanabilir. Matematiği asla anlayamayacağım diye düşünen bir öğrenci matematik derslerine daha az dikkat vermeye başlar, derse daha az odaklanır, anlamıyorum zaten diyerek eksik konularını tamamlama ihtiyacı hissetmez, konu testlerini çözmez, sınava daha az hazırlanır ve sonunda düşük not aldığında kendisine şunu söyler "Matematiği anlamıyorum demiştim bak anlamadım." Halbuki anlamamak için elinden gelen her şeyi yaptığının farkında olmaz. Bu nedenle her derste zorluk yaşadığımız kadar ilgimizi çekebilecek, daha az zorlanabileceğimiz konular da mevcut olduğunu unutmamalısınız. Bunun bilinciyle BAŞARACAĞIM diyerek yola çıkmalısınız.
4. Teknolojiyi Problemli Kullanma: Diğer bir ifadeyle saatlerce teknolojik aletlerin (bilgisayar, akıllı telefon, televizyon) başında vakit geçirmek ve sorumlulukları ihmal etmektir. Bu durumun üstesinden gelmek için bu tür elektronik cihazları çalışma ortamının dışında bırakmak son derece önemlidir. (Örn; telefona gelen bir bildirime baktıktan sonra dakikalarca sanal ortamda vakit harcayabilirsiniz. Bunu önüne geçmelisiniz.) Kendinize teknolojik aletleri kullanma konusunda bir kota/sınır belirlemelisiniz. Bunu kendiniz gerçekleştiremediğiniz durumlarda velilerinizden destek alabilirsiniz.
Tekrar
İşlenen konunun tekrar edilmesi, bilgilerin hafızada tutulma süresini arttırır ve öğrenmeyi pekiştirir. Aynı zamanda öğrenilen konuları tekrar etmek, konunun kalıcılığını arttırır ve ders sırasında öğrenilmiş bir konunun unutulup tekrar en baştan öğrenmek için saatlerinizi harcamanızı önler. Tekrar etmek konuyu anlatarak veya yazarak gerçekleştirilebilir. Kendinizde hangi yöntem daha fazla işe yarıyorsa onu kullanmanız tavsiye edilir. Anlamlandırma: Öğrenilen konunun önceki bilgilerle ilişkisinin kurulmasıdır. Öğrenilen bilgileri kitapta yazdığı gibi ezberlemeye çalışmak bilginin kalıcılığını azaltır. Öncelikle okuduğunu anlama becerileri kullanılarak konu anlamlandırıp kendi cümlelerinizle ifade etmeniz gerekmektedir. Not alırken kendi cümlelerinizle not tutmanız ve konunun ana fikrini anlamanız oldukça önemlidir.
Kodlama
Kodlama becerisi bilginin kalıcılığını büyük oranda arttırmaktadır. Kodlama yapılan bilgilerin yıllar sonra bile hatırlandığı görülmektedir. Örneğin; mayışmak kelimesinin İsim fiil eklerini (ma, ışmak) belirttiğini bir çoğumuz hatırlarız. Konu çalışırken kendinize ait kodlar oluşturun, bu kodlar size veya başkalarına garip veya tuhaf gelebilir ancak bilgiyi unutmamanızı sağlıyorsa kullanmaktan çekinmeyin. (Örn; Osmanlı Devleti'nde pek çok sistem işlemektedir. Devşirme sistemi, İltizam sistemi, Tımar Sistemi, Pençik Sistemi... bu sistemlerden Pençik sistemini unutan bir öğrenci Kimya dersinde öğrendiği Latince rakamlardan "Penta/5" rakamıyla Pençik sistemini kodlayabilir. Böylelikle Pençik Sisteminde savaş esirlerinin 1/5 oranında asker olarak alındığı bilgisini hatırlamış olur.)
Test Çözme
Konu tekrar edildikten sonra konu ile ilgili test çözmek konunun kalıcılığını büyük oranda arttırır. Öğrenciler test çözerken genellikle doğru yaptığı sorulara, netlerine odaklanırken, yanlış sorularla çok fazla ilgilenmemektedir. Oysa test çözmenin, deneme çözmenin mantığı öğrenciye ben nerede yanlış yapıyorum, hangi konum eksik sorularının cevabını sağlamasıdır. Böylelikle yanlış yapılan soruların doğrusu öğrenilerek net sayıları arttırılmaktadır. Netlerinize yalnızca üniversite sınavında odaklanmalısınız. (Yanlış sorularınızın doğrusunu öğrenme konusunda çözümlü soru bankalarındanyararlanabilirsiniz.
Destek Sistemi
Ders çalışma konusunda arkadaşlarınızdan destek alabilirsiniz. İşlenen konu size zor geliyor olabilir ancak arkadaşınız bu konuyu çok iyi anlamış olabilir. Bu gibi durumlarda arkadaşlarınızdan destek almak son derece önemlidir. Başarılı olduğunuz derslerde, güçlük yaşayan arkadaşlarınızı destekleyin.
Kimi zaman çalışılacak konuların fazlalığı hangi konudan başlamamız gerektiğini seçmemizi zorlaştırır. Bu durumda genelde nereden başlayacağımızı bilemediğimiz için başlamamayı tercih etme eğilimimiz vardır. Bu noktada planlama önem kazanmaktadır. Sistemli bir çalışma planınız varsa hangi gün neyi çalışacağınızı önceden bilirsiniz. Ancak sizi en iyi tanıyan kişi sizsiniz, hangi saatlerde enerjik, hangi saatlerde yorgun olduğunuzu en iyi bilen kişi sizsiniz bu nedenle uyabileceğiniz bir çalışma programı hazırlamanız oldukça önemlidir.
Programda uyarlama işlemini gerçekleştirirken, günlük çalışma saatlerinde yeterli ders ve mola zamanı bulundurduğunuza (Örn; 40 dk çalışma 15 dk mola), ve günlük derslerinde sayısal ve sözel ders dengesini sağladığınıza dikkat etmeniz gerekmektedir. Unutmayın sınava son gün çalışarak başarılı olabilme ihtimaliniz çok düşüktür bu nedenle zamanınızı etkili değerlendirmeniz önemlidir. Böylelikle kendinize eğlenmek için de zaman ayırabilirsiniz.
Ders Programı Hazırlarken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
Son Olarak Unutmayın hedeflerinizi, hayallerinizi gerçekleştirmek sizin elinizde...Gelecekte keşke değil iyiki diyeceğiniz yaşantılar biriktirin...
11. SINIFLAR
meb_iys_dosyalar/34/41/765120/dosyalar/2020_10/27142809_Sozel-Bolum-Ycin-Ders-Calisma-Programi-.xlsx
meb_iys_dosyalar/34/41/765120/dosyalar/2020_10/27142715_Dil-bolumu-Des-CalYYma-ProgramY-.xlsx
9. ve 10. SINIFLAR
Hasan Celal Güzel Anadolu Lisesi Okul Rehber Öğretmeni ve Psikolojik Danışmanı Rabia TÜRKÜCÜ